söndag, juli 04, 2010

Skuggvarelser av Magnus Nordin

Tidigare i år skrev jag ett blogginlägg om Förföljaren och där nämnde jag att det skulle komma en nyutgåva av en av Magnus Nordins tidigare böcker, Skuggvarelser, eftersom en fortsättning (fristående enligt förlaget) med titeln Blodets röst var på gång. Nu har båda kommit och jag har precis sträckläst första boken. I förordet till den skriver Magnus Nordin att han har ändrat några saker från den förra utgåvan för att den skall passa ihop bättre med den nya boken.

Daniel bor i en liten ort på Gotland med sin pappa som han har ett komplicerat förhållande till. Han vantrivs och vill ta sig därifrån. En dag står det en van utanför traktens spökhus och det ser ut som att det har flyttat in en lite udda familj i det nedgångna huset. Daniel faller pladask för flickan i huset, hon med de underliga ögonen, men hon verkar rädd för att synas tillsammans med honom. Att det rör sig om varulvar får läsaren veta redan i prologen, även om det tar lite längre tid för Daniel att förstå detta.

Jag tycker verkligen om Nordins stil. Han skriver i mitt tycke alldeles lagom mycket för att berätta historien. Han tar endast med det som är nödvändigt utan att det blir torftigt och därför blir det inga tradiga transportsträckor fulla av ovidkommande fakta. Visst märker man att det här är en av hans tidigare böcker, karaktärerna är inte riktigt lika utvecklade som i de andra böckerna av honom som jag läst (Förföljaren och Djävulens märke), men boken är ändå riktigt bra. Någon gång i sommar skall jag läsa fortsättningen!

(Klicka på titlarna för att köpa på Bokus)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar