torsdag, juli 29, 2010

Bookerprize longlist 2010 är klar!

Nu i veckan släpptes årets longlist till Man Booker Prize. De 13 titlarna på listan hittar man här. Domarna skall nu välja ut en shortlist bestående av sex av dessa böcker och detta kommer att meddelas 7 september. Vilken bok som sedan i slutändan vinner kommer att meddelas 12 oktober.

Precis som förra året så har jag inte läst någon av de här böckerna. Om jag skall vara riktigt ärlig så har jag ännu inte läst en endaste av de böcker som jag hade på min personliga shortlist förra året. De ligger dock tryggt på min digra läshög/-berg. Det här året så kommer jag dock inte att knåpa ihop en egen shortlist, inte än i alla fall. Anledningen till detta är att jag upplever det som att ingen av titlarna sticker ut mer än någon av de andra. Just nu verkar alla mer eller mindre intressanta, men detta kan ju naturligtvis komma att ändra sig så fort jag har läst lite mer om dem.

Den ende författaren på listan som jag har läst något av är Alan Warner. En av hans mest kända romaner är Morvern Callar som jag tyckte mycket om. Boken som är med på listan, The Stars in the Bright Sky, är dock en uppföljare på en annan av hans romaner som jag också har läst, The Sopranos. Nej, inga maffiabossar så långt ögat kan nå utan sopraner i en skolkör som är ute på vift i Dublin. Det var några år sedan som jag läste den, men jag kommer ihåg den som väldigt rolig.

Det här årets lista innehåller intressant nog vare sig Martin Amis, Ian McEwan eller Salman Rushdie, tre litterära giganter som annars flitigt brukar vara nominerade när de har nya böcker ute eller på gång. Den enda på årets lista som har vunnit priset tidigare är Peter Carey, som förvisso är en av de två författare som vunnit priset två gånger (den andre är J. M. Coetzee). Några av de andra författarna på årets lista har förvisso tidigare haft böcker nominerade, men aldrig vunnit. The Guardian har en bra och intressant artikel om detta.

Det känns som att det inte finns några riktigt säkra kort i den här omgången, så det skall bli lite spännande att få reda vilka som nomineras till årets shortlist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar