söndag, april 18, 2010

Förföljaren av Magnus Nordin

I augusti 2008 startade ungdomsbibliotekarierna i Göteborg ett BookCrossingprojekt med namnet VÄrsta boken (sic!), man kan läsa mer om det på deras blog Collaget. Vid första släppet var jag och några vänner där för att titta och snabbt fick vi ett gäng böcker av utdelarna. Förföljaren av Magnus Nordin var min "fångst" och eftersom jag länge hade varit intresserad av hans böcker så fick den följa med hem, där den blev lagd på min "att-läsa-hylla". Först nu har jag fått tummen ur och läst den.

Boken utspelas i ett litet svenskt samhälle, där det har börjat försvinna unga tjejer som utseendemässigt liknar varandra och även har andra saker gemensamt, t ex extrajobb. Det finns även en person som vet mer än någon annan om de här tjejernas liv, t o m mer än deras familjer och pojkvänner.

Det här var en riktigt spännande ungdomsdeckare, jag drogs in i historien från allra första sidan och hade väldigt svårt att lägga ifrån mig den. Framför allt så är det en mycket välskriven bok med bra persongalleri och miljöer som man kan känna igen sig i. I höstas läste jag Nordins senaste bok Djävulens märke, som jag också tyckte om, men Förföljaren är snäppet vassare. Tyvärr verkar den inte finnas i tryck på förlaget längre, men den borde finnas att låna på bibliotek.

I början på sommaren kommer det en ny bok av honom, Blodets röst, som är en fristående fortsättning på hans tidigare bok Skuggvarelser. Denna kommer då att komma i nytryck.

4 kommentarer:

  1. Ännu en bok som låter intressant får nog snart sluta läsa din blogg om inte önskelistan skall bli allt för lång. Fast då berättar du väl om dem i alla fall så det är väl lika bra att fortsätta läsa ;)

    SvaraRadera
  2. Åh, en fortsättning på "skuggvarelser", den ser jag fram emot! jag brukar annars lura på elever och lärare "prinsessan och mördaren"

    SvaraRadera
  3. Prinsessan och mördaren är också bra alltså? Har alltid varit intresserad av den, då får jag väl ta o leta reda på den! =)

    SvaraRadera