lördag, augusti 01, 2009

Bookerprize longlist 2009 är klar!

I början av veckan så släpptes årets longlist till Man Booker Prize. De 13 titlarna på listan hittar man här. Domarna skall nu välja ut en shortlist bestående av sex av dessa böcker och detta kommer att meddelas 8 september. Vilken bok som sedan i slutändan vinner kommer att meddelas 6 oktober.

Nu är det tyvärr så att jag inte har läst en endaste en av böckerna på listan, men jag har trots detta utsett min alldeles egen lilla shortlist på dem jag skulle vilja läsa.

Min absoluta favoritkandidat är Sarah Waters bok The Little Stranger. Jag har tidigare läst en av hennes andra böcker, Tipping the Velvet, samt sett TV-serien baserad på den och tyckte väldigt mycket om båda. Sedan blir det dock lite svårare att välja ur listan.

En bok som verkar väldigt intressant är Heliopolis av James Scudamore, där en man gör en klassresa från fattigdom i Sao Paolos slum till den rikare delen av staden. Det är lite svårt att sätta fingret på vad det är som får mig att sätta den på listan. Jag får väl bara ta och läsa den helt enkelt!

En författare som alltid har intresserat mig, men som jag aldrig har läst, är A.S. Byatt och The Children's Book verkar lovande. Den utspelar sig från 1895 fram till första världskrigets slut och man får följa tre familjer vars barn växer upp under den här tiden. Familjekrönikor som utspelar sig vid den här tiden tycker jag är svåra att motstå!

Colm Tóibín är en annan författare vars böcker jag har stått och tittat på men aldrig läst. Brooklyn handlar om en kvinna som flyr från fattigdomen på Irland till New York på 1950-talet och jag har alltid varit fascinerad av historier om irländska emigranter så den hamnar listan.

Lite motvilligt så hamnar även Cheetas "självbiografi" på listan. Motvilligt för att Booker är ett pris för romaner, inte biografier, men den stora frågan är väl egentligen hur man klassar en sådan här bok. Schimpansen lär ju inte ha skrivit den själv. Det låter ju snarast som en fiktionalisering av apans liv i Hollywood under dess glansdagar. Om utförandet har lyckats så kan det vara en intressant bok om ämnet i fråga.

Ja, det var de fem som hamnade på min lista. Den uppmärksamme läsaren ser här en diskrepans mellan min fem böcker långa shortlist och den på sex böcker som domarna måste klämma fram. Det är helt enkelt så att de andra inte riktigt faller mig i smaken. Jag har läst några verk av vissa författare på listan (Coetzee, Hall, Trevor), men de var inte tillräckligt bra för att jag i nuläget får lust att kasta mig över deras senaste alster. Så det blir helt enkelt endast fem titlar på min lista.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar