söndag, augusti 16, 2009

Musselstranden av Marie Hermanson

När man ser att en ljudbok finns tillgänglig som bokring på Bookcrossing så är det svårt att tacka nej. Jag var dock lite osäker på om jag skulle hoppa på den här eller inte, jag har tidigare läst Hembiträdet av Hermanson och var inte så förtjust i den, därav tveksamheten.

Ulrika tar med sina söner till stället där hon brukade tillbringa somrarna som liten, men de är mer intresserade av att fiska än att gå runt och titta på hus. Vid fiskestället gör en av pojkarna en makaber upptäckt i en gång under ett par stenblock. Detta för Ulrika tillbaka till sommaren där ett av grannfamiljens barn försvann och hittades senare vid just denna plats.

Uppläsaren Maria Johansson gör ett mycket bra jobb med den här boken, hon får fram det rätta tonfallet som gör att man sugs in i berättelsen. Och berättelsen är bra! Till skillnad från Hembiträdet som jag upplevde som förutsägbar, är den här skriven på ett sätt som gör att även de passager som är något genomskinliga blir intressanta och man vill veta mer.

Sammanfattningsvis så berättas historien väl av såväl författare som uppläsare. Jag är dock lite tveksam till om jag skall läsa något annat av Marie Hermanson, den första upplevelsen brände mig lite och även om Musselstranden var bra, väger den inte upp för Hembiträdet. Fast om det skulle dyka upp en i ljudboksform så skulle jag nog inte tacka nej, särskilt om det är denna Maria Johansson som läser...

1 kommentar:

  1. Nu blev jag frestad att läsa ännu en deckare fast jag bestämt att jag skall försöka läsa färdigt de "serier" jag redan börjat på innan jag börjar med en ny.

    Men en ljudbok är ju ingen bok så vi får väl se ;)

    SvaraRadera