söndag, augusti 09, 2009

I Am the Messenger av Markus Zusak

En av de bästa böckerna jag läste förra året var The Book Thief, en rent ut sagt fantastisk bok! Så när jag såg att det fanns en bokring på Bookcrossing med en av hans andra ungdomsböcker så hoppade jag naturligtvis på den med en gång. Och jag blev inte besviken.

Ed Kennedy, 19 år, är en minderårig taxichaufför (i Australien måste man uppenbarligen ha fyllt 20 år för att få köra taxi). De flesta i hans närhet (även han själv) anser att han är en loser. Men så en dag råkar han avstyra ett bankrån och blir stadens hjälte, om än för en kort stund. Strax efter detta hittar han ett ruter ess i sin brevlåda, på vilket någon har skrivit tre adresser. Han åker till de här adresserna och inser att det bor människor där som är i behov av hjälp på olika sätt. Han får tre ess till på samma sätt i brevlådan, men med olika meddelanden som han måste klura ut vad de betyder och vad han förväntas göra.

I Am the Messenger är inte alls lik The Book Thief, så förvänta er inte det om ni skulle läsa den. Men det är en bra bok på sitt sätt. Den är klassad som Young Adult (14-17år), har en bra handling, härliga karaktärer och man blir glad av den. Trots att det allt som oftast är uppenbart vad som kommer att hända, så gör det ingenting eftersom Zusak är en såpass skicklig författare med ett underbart språkbruk som gör att man bara vill läsa vidare. Tyvärr så är boken som helhet inte lika bra som The Book Thief, men den bra känslan man får av den lever kvar. Jag kan tänka mig att den passar utmärkt att läsa och diskutera i skolklasser, men tyvärr så finns den inte på svenska, åtminstone inte än.


(Och för er som undrar vad Bookcrossing månde vara så har Gealach förklarat det alldeles utmärkt här.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar