måndag, juli 27, 2009

Havets vargar av Tamelander & Hård af Segerstad

Jag fick ett ljudbokstips av min kära mor i våras om Havets vargar, en bok om kampen mellan tyska ubåtar och de allierades fartyg och flygplan under andra världskriget. Detta kan ju verka lite torrt och tråkigt, speciellt om man, som min mamma, inte är intresserad av krigshistoria och jag blev därför väldigt förvånad över att få tipset från henne. Eftersom jag själv är intresserad av historia och då även krigshistoria så lyssnade jag på boken. Och den var riktigt bra!

Boken består av 10 berättelser där författarna beskriver några av de avgörande händelserna under ubåtskriget. Samtidigt som man får information om hur t.ex. radar och målsökande torpeder utvecklades och fungerar, så får man även ingående följa några av personerna (både tyskar och allierade) som var med om händelserna. Greppet att just visa båda sidorna gör att man som lyssnare känner en stark empati med den sida som står i fokus för tillfället. Resultatet av dessa dramatiserade skildringar gör att boken blir mer lik skönlitteratur än en renodlad faktabok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar