lördag, juli 11, 2009

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time av Mark Haddon

För ett tag sedan läste jag ut Mark Haddons bok (sv. titel: Den besynnerliga händelsen med hunden om natten) om den femtonårige Christopher som är diagnostiserad med Aspergers syndrom (AS). På en av sina nattliga promenader hittar Christopher grannfruns hund död och han bestämmer sig för att ta reda på vem som har dödat den. Detta leder till att han behöver ta mer kontakt med andra människor runt omkring sig än vad han behövt göra tidigare. Vilket i sin tur leder till omvälvande upptäckter om honom själv och hans familj.

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag tycker att boken är bra eller inte. Till saken hör att väldigt många som jag pratat om den med tidigare har höjt den till skyarna (nåja, nära på i alla fall) och jag tycker inte att den är riktigt bra. Det är visserligen en bra historia med en annorlunda infallsvinkel (det är Christopher som berättar) och den är välskriven på så vis att det känns som att man verkligen får en insikt om hur det kan vara att ha AS. Boken skildrar tydligt hur vår uppfattning av verkligheten skiljer sig väldigt mycket från hans. Men för mig är inte det här det första mötet med karaktärer som har AS. Jag har tidigare sett filmen Mozart and the Whale (sv. titel Crazy in Love), som jag tyckte väldigt mycket om. Det är en kärlekshistoria mellan två personer med AS. Detta kan ha påverkat min läsning av boken på så vis att det för mig inte är nytt och fascinerande på samma sätt som det kanske varit för en del andra läsare. Sedan blir det ju lite problematiskt med böcker som blir hypade, det gör ju oftast att förväntningarna blir väldigt höga, vilket det inte alltid så lätt att leva upp till.

1 kommentar:

  1. Have you ever tried any package forwarding company, to ship your products to your door step. I recommend you
    to use globalshopaholics, they will deliver your order at you door step with consolidation..


    myus address forwarding
    shipping to saudi arabia

    SvaraRadera