torsdag, juli 02, 2009

Författarsignering: Joe Abercrombie

I fredags var jag på en boksignering på SF-bokhandeln i Göteborg. Författaren det gällde var Joe Abercrombie och jag har i skrivande stund inte läst en endaste bok av honom. Nu är det inte så att det är en ointressant författare, snarare tvärtom! Jag har länge gått och klappat på The Blade Itself (del 1 av 3 i The First Law), som är en mycket snygg bok och som även verkar intressant rent innehållsmässigt. Roten till denna avhållsamhet ligger snarast i något som en kompis sa till mig för några år sedan: "Börja aldrig på en ej färdigskriven fantasyserie!" Tyvärr så har jag inte alltid lyssnat på detta extremt goda råd utan fallit till föga för snygga utsidor och bra historier (t.ex. serien A Song of Ice and Fire av George R.R. Martin). Jag ville därför vara säker på att denna trilogi inte blev en tetralogi eller en pentalogi eller en... (ja, ni förstår vad jag menar), innan jag började på denna serie. Till min stora glädje så visar det sig att författaren i det här fallet håller vad han lovar och även om fjärde boken utspelar sig i samma värld som trilogin så är det en fristående roman.

Tillbaka till fredagens boksignering. Hela affären sjöd av liv och rörelse, folk köade och andra stod i små grupper och pratade. Det verkade som att alla i personalen var där samtidigt, även de som inte jobbade. Alla verkade väldigt glada, men gladast var nog Joe Abercrombie själv. Han satt där och signerade för glatta livet, men tog sig ändå tid att prata lite med alla som kom fram och ställde glatt upp på att fotograferas med sina fans. När jag väl kom fram så pratade vi lite om vad han tyckte om Sverige och den otroliga hettan som ligger över oss sen ett tag tillbaka. Han var mycket trevlig och rolig, vilket gör mitt intresse för boken ännu större - humor är viktigt! Så på det hela taget så var det en mycket trevlig upplevelse. Vill man veta vad han tyckte om sin blixtvisit här så har han skrivit om det på sin egen blog.

2 kommentarer:

  1. Jag försöker också med det där att inte börja på en icke färdigskriven serie, jag glömmer alldeles för fort detaljerna i det jag läser, så jag får alltid läsa om de tidigare delarna när en ny kommer ut.

    SvaraRadera
  2. Jag är alldeles för lat för att läsa om, även om jag ibland borde...

    SvaraRadera