I denna tredje del av Jens Lapidus Stockholm Noir, den här gången i form av en tecknad serie i samarbete med Peter Bergting, möter vi Mahmud vars syster blivit våldtagen av två killar på en fest. Han råder henne att gå till polisen för att göra en anmälan, vilket hon gör. Detta till trots så samlar han ihop sitt gäng för att skipa rättvisa på sitt sätt och skapar på så sätt ett gängkrig med blodig utgång som följd.
Gängkrig 145 är snygg, mycket snygg – all heder åt Bergting som illustrerat den. Tyvärr så tycker jag inte att Lapidus har lyckats lika bra den här gången. Historien känns lite tunn och har en del logiska hål som stör. Missförstå mig inte nu, det är en bra och läsvärd berättelse, men jag skulle vilja att det var lite mer stuns i den. Att skriva manus till en tecknad serie är ju inte riktigt samma sak som att skriva en roman och det märks att Lapidus inte är riktigt van än. Han har lite att jobba på innan han kommer upp i samma klass som t ex Brian Michael Bendis som är en av mina favoriter när det kommer till noir i tecknad serieform.
Vad som är bra med Gängkrig 145 är att den visar en annan typ av tecknad serie än det stora flertalet av de som har dykt upp på den svenska marknaden i original; serier som allt som oftast bygger på författarens eget (inte alltid så intressanta) liv och som påfallande ofta är ganska fula! Nu finns det ju en del serier som inte är sådana. Peter Bergtings The Portent och Jakob Nilssons adaption av Stieg Trenters Roparen är två tydliga exempel. Gängkrig 145 påvisar även det faktum att serier inte alltid är för barn, utan att det även finns serier för vuxna. Nu kanske det öppnas upp en större möjlighet för riktigt bra serier i en större mängd olika genrer att nå ut till en större publik (både barn och vuxna). Och för detta vill jag tacka herrarna Lapidus och Bergting!
Cahokia Jazz: Syncretism, symbolism and realpolitik
12 timmar sedan
Lite kul, med tanke på att jag stod och tittade på "Gängkrig" inne på Pocket shop idag. Peter Bergting är för övrigt en gammal bekant till min man. :-)
SvaraRaderaJag tror att uppfattningen att serier är för barn är rätt svensk, i Frankrike är serier finkultur och det är inget konstigt att vuxna läser serier.
Jag minns att mormor brukade irritera sig på vuxna som lånade Tintin och liknande på biblioteket och undra om de inte klarade av att läsa riktiga böcker. Men nu när det kommer fler och fler serier som riktar sig till vuxna kanske den uppfattningen är på väg att ändras.
@Gealach: Tror snarare att det franska är lite av en av-art, möjligtvis med viss medhåll från visst europeiskt håll (och även troligtvis Japan). I USA och Storbrittanien är det så att trots allt så att den större massan ser på serier som något för barn, vilket är aningen ironiskt i USA där de stora förlagen (DC och Marvel) i stor utsträckning satsar på serier riktade till 30+ fanboys på ett sådant sätt att de närmast är olämpliga för barn.
SvaraRaderaStämpeln "mature" känns dock även den irrelevant eftersom materialet inte sällan är av en sort där "mature" skulle betyda sex och våld (vilket förvisso kan vara en del av "mature"), men sex och våld är knappast det som gör något "moget".
Ofta kan man finna en mer "mature" underton i klassiska "all ages"-serier som (liksom termen antyder) inte bara vänder sig till barn, men inte heller utesluter dem som potentiella läsare.
Därmed utesluter jag inte serier helt och fullt för vuxna. Men då kanske på andra premisser.
Men du som läser franska borde ha ett hyggligt utbud av kvalitetsserier från det hållet också.