söndag, september 19, 2010

Out of Bounds av Beverley Naidoo

Puh! Jag hann läsa en bok till i läsutmaningen Afrika i Fokus med ett par dagar till godo.

Out of Bounds är en novellsamling om sju noveller som skildrar barns och ungdomars liv i Sydafrika under apartheid. Första novellen utspelas 1948 då Nationalistpartiet kommer till makten och apartheidlagarna blir ännu strängare. Varje novell utspelar sig i ett årtionde (den sista utspelar sig år 2000) och tar upp olika händelser som är typiska för perioden den utspelar sig i, men ibland även är representativa för andra perioder också. I slutet av boken finns det en tidslinje där man kan se vilket år vissa lagar instiftades och vilka noveller de berör. Vilket är en väldigt trevlig touch som ger mig lite mer kött på benen när jag läser boken.

Novellerna tar inte enbart upp de svartas erfarenheter, utan även hur livet kunde te sig för de vita, de färgade och indierna i detta stora land. Segregationen var ju inte enbart mellan svarta och vita, utan även mellan de andra "rasgrupperna". 1950 kom det en lag som gjorde att människor klassificerades in i olika grupper. Denna klassificering verkade göras på ganska arbiträra grunder och den kunde leda till att familjer splittrades eftersom olika familjemedlemmar kunde klassificeras olika. Man blev i dessa fall tvungen att bo i områden tilldelade den "rasgrupp" man tillhörde.

Jag blir otroligt illa berörd när jag läser fiktionaliserade skildringar av sådana här fruktansvärda orättvisor, och inte bara illa berörd utan även arg och frustrerad. Jag kan inte förstå hur man faktiskt kunnat behandla andra människor på det här viset (vilket tyvärr givetvis fortfarande sker på många platser i världen). Novellerna är välskrivna och jag kan leva mig in i barnens upplevelser. Det här är en riktigt bra bok om man vill veta mer om apartheid och Sydafrikas historia 1948–2000.

Beverley Naidoo har tidigare skrivit barnböcker om just apartheid och på hennes hemsida kan man läsa mer om dem.

Det här är mitt fjärde inlägg i läsutmaningen Afrika i Fokus.

(Klicka på bilden för att handla på bokia.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar