måndag, augusti 23, 2010

Purple Hibiscus av Chimamanda Ngozi Adichie

Purple Hibiscus är Adichies första roman. Den kom ut 2003. Efter att ha läst hennes novellsamling så ville jag läsa mer av henne och föredrog då att ta hennes första istället för hennes mer kända roman Half of a Yellow Sun.

Kambili är en femtonårig flicka som bor tillsammans med sin familj i Nigeria. På utsidan är de en välbeställd och respekterad katolsk familj. Fadern anses vara en av samhällets stöttepelare, men hemma är han en tyrann som styr sin familj med hjälp av våld. Kambili och hennes bror Jaja upptäcker att det finns ett annat sätt att leva när de är på besök hos sin faster.

Efter att nu ha läst en novellsamling och en roman av Adichie har jag blivit väldigt förtjust i hennes berättarstil. Hon ger liv åt sina karaktärer som gör att deras röster känns trovärdiga. Och som jag skrev i mitt föregående inlägg så känner man sig närvarande i deras liv när man läser om dem. Vilket alltid är en härlig läsupplevelse!

Det är inte bara stilen som man känner igen utan även en del av tematiken. Ständigt närvarande är arvet efter de forna kolonisatörerna, framför allt religionen och avståndstagandet från "hedniska" ritualer. Bland annat så får Kambili och hennes bror knappt träffa sin farfar, som inte har konverterat till katolicismen, eftersom det enligt fadern är en synd att umgås med hedningar.

Adichie utmålar en bild av ett Nigeria fullt av korruption, våld och människor som inte vill annat än därifrån. Det är ingen vacker bild, men antagligen inte en helt osann. Jag är tyvärr inte så insatt i Afrikansk historia. Jag har en övergripande men inte så djuplodande bild över denna gigantiska kontinent. Som jag tidigare har nämnt så är jag väldigt intresserad av att läsa hennes senaste roman, men jag kommer inte att göra det just nu, utan vänta lite med den. Jag vill hinna läsa lite andra författare i läsutmaningen Afrika i Fokus innan den tar slut. Detta för att försöka få en lite bättre uppfattning om vad afrikansk litteratur är.

Om ni inte har läst något av Adichie så gör det! Den här boken finns även översatt till svenska för den som föredrar det.

Detta är mitt tredje inlägg i läsutmaningen Afrika i Fokus.

2 kommentarer:

  1. Det later riktigt bra och som om man far en bra bild av Nigeria (som jag faktiskt inte heller vet sa valdigt mycket om, bara att mina kollegor och vanner har i Tanzania ofta namner det som avsrackande exempel...).

    Kul att du ar med i Afrika i Fokus, det ar jag ocksa!

    SvaraRadera
  2. Det är en riktigt bra bok!
    Tanzania, häftigt! Då har du ju verkligen tillgång till litteratur inför Afrika i Fokus. =) Skall kika in på din blogg och läsa lite.

    SvaraRadera