lördag, juni 05, 2010

The Woman who Never Cooked av Mary L. Tabor

Det här är en bok som jag antagligen aldrig hade läst om det inte vore för Library Thing Member Giveaways som är ett 'program' där författare ger bort böcker i utbyte mot recensioner. Jag är väldigt glad över att jag amälde mig till detta eftersom jag verkligen tycker om den här novellsamlingen.

I 11 noveller får vi följa vanliga människor under en tid i deras liv där händelser av något slag gör att de börjar reflektera över saker som hänt, personer de mött, levt med, älskat, osv. Efter ett tag så märkte jag att många, om inte alla, noveller är sammanlänkade, sidofigurer i vissa noveller blev huvudpersoner i andra. På så sätt fick jag som läsare en djupare bild av de människor jag läste om, vilket alltid är trevligt. Något annat som jag tyckte om med de här novellerna var all mat som figurerade i dem. Mat, kök och matlagning är i boken en hjälp till att bevara minnen av allt som hänt i personernas liv, men framför allt deras minnen av andra människor.

Det här är en bok fylld av finstämda porträtt av vanliga människor med vanliga problem och glädjeämnen. Mary L. Tabor är ett författarskap, som jag är mycket glad och tacksam över att ha fått stifta bekantskap med. Hon har en hemsida där man kan läsa mer om henne och även köpa hennes bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar