måndag, februari 15, 2010

Whitechapel Gods av S. M. Peters

Köp på Bokus.
Det här är en bok som jag köpte för att jag fastnade för det snygga omslaget. Naturligtvis så gjorde baksidestexten sitt till. Boken verkade jätteintressant och steampunk som genre fascinerar mig.

Boken utspelar sig i ett viktorianskt London där Whitechapel har blivit avdelat från resten av staden och nu regeras av två mystiska, mekaniska gudar, Grandfather Clock och Mama Engine. Folket i Whitechapel styrs med järnhand av gudarna och deras hantlangare. Ett folkuppror slogs ned för några år sedan och lugnet verkar ha lagt sig, fram tills nu.

Jag ville verkligen tycka om den här boken och den har en hel del som talar för sig. Peters har fått fram ett bra persongalleri med tredimensionella karaktärer och en historia som är både spännande och intressant. Tyvärr så räcker det inte riktigt för mig. För även om det är bra karaktärer så är det väldigt många av dem och jag hade i den första tredjedelen av boken svårt att hålla isär dem. Vad gäller själva historien så upplever jag den som väldigt spretig i början och det är inte förrän den blir mer fokuserad som den börjar närma sig sitt potential, vilket är lite synd. Det här är en bra skriven debutbok (om än något spretig för min smak), men det kan ju bli bättre till nästa bok. Jag tror dock inte att jag kommer att läsa den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar