söndag, december 12, 2010

Julklappstips: Fantasy/SF

Oj! Det var visst ett tag sedan jag skrev något här, men ingen idé att gråta över spilld mjölk. Jag rivstartar med lite julklappstips istället.

Först ut blir Främlingen av Max Frei, en härligt ostyrig berättelse om Max som hamnar i Echo som är huvudstad i det Förenta kejsardömet. Där blir han medlem i Hemliga spaningsstyrkans mindre rotel och får hjälpa till att lösa det ena makabra mysteriet efter det andra. Boken är fylld av magi, övernaturligheter och humor, den har jämförts med både Mästaren och Margarita och Alice i Underlandet, och är en fantastisk läsupplevelse. Detta är första delen i en serie om fem och finns sedan tidigare även bland annat på engelska och tyska. Max Frei är en pseudonym för den ryska författarinnan Svetlana Martynchik.


I tidigare inlägg så har jag ju nämnt att jag inte är någon expert på vampyrromaner och jag är inte heller särskilt intresserad av dem. En vampyrroman som står ut från mängden är dock I am Legend av Richard Matheson. Det är en klassiker inom genren och många (bl. a. Stephen King & John Ajvide Lindqvist) har blivit inspirerade av den i sitt eget skrivande. Styxx Fantasy har i år gett ut den i en jättesnygg utgåva på svenska med titeln Legend. Det finns en bra recension av den på www.bokhora.se.



Det lilla fantasyförlaget Styxx Fantasy har i år även gett ut en svensk urban fantasy, Udda verklighet av debutanten Nene Ormes. Urban fantasy är en stor genre i den engelskspråkiga världen, men här i Sverige är detta den enda i sitt slag. Det är mycket uppfriskande att läsa en bok i den här genren som utspelar sig i svensk miljö, spännande är den också! Jag längtar till nästa bok i serien. Det finns en bra recension av Udda verklighet på bloggen Enbokcirkelföralla.


Polsk fantasy finns det inte heller mängder av på svenska, men Coltso har börjat ge ut en av Polens största fantasyförfattare, Andrzej Sapkowski. Jag har läst den första boken i en serie om sju fristående böcker på engelska (The Last Wish). Den svenska titeln är Den sista önskningen. Serien handlar om häxkarlen Geralt som försöker beskydda världen mot diverse monster. Mycket av sagornas värld finns i boken, men det är inte alltid så lätt att se vem som är ond eller god. Det är en mycket läsvärd författare som jag helt klart skall läsa mer av.

(Klicka på länkarna för att handla på Bokia.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar