söndag, december 13, 2009

Boktips på nätet

På bokmässan i höstas lyssnade jag på en presentation om en sida på nätet som har inlästa boktips. Detta tyckte jag lät väldigt intressant och skrev upp vad sidan hette på en lapp. Men lappen försvann naturligtvis och jag har funderat hela hösten på vad det var sidan hette.

Nu har jag äntligen fått reda på det! Sidan heter Bokpuffen. Varje vecka så läggs det upp tre nya boktips: en nyutkommen bok, en klassiker och en barn & ungdomsbok. Varje inläsning är ca 3-5 minuter och det är inledningen som man får höra.

Jag tycker att det är en rolig idé att lyssna på en kort uppläsning av några sidor och det känns som ett bra komplement till baksidestexter eller säljtexter hos nätbokhandlarna (även om nu vissa av dem även erbjuder kortare "previews"). En nackdel kan ju vara om man inte tycker att uppläsningen är bra gjord. Alla som har lyssnat på en hel del ljudböcker vet ju att inte alla uppläsare passar alla lyssnare. Men förhoppningsvis så är det inget större problem.

2 kommentarer:

  1. Jag är otroligt känslig för uppläsarröster, har faktiskt struntat i att lyssna klart på några för att uppläsaren inte passar mig. Låter som en bra idé att kunna provlyssna...

    SvaraRadera
  2. Är inte helt säker ifall det alltid är samma som läser på Bokpuffen som på ljudböckerna. En hel del av de som är på bokpuffen finns inte som ljudböcker.

    SvaraRadera